Terapia logopedyczna

7  kwietnia  2020 
                                    Jak  wspomagać  rozwój  mowy  ?
 
  • Wypowiedzi  osób  z  najbliższego  otoczenia  powinny  być  poprawne.
  • Do  dziecka  należy  mówić  powoli ,  wyraźnie.
  • Należy  unikać  języka  dziecinnego  ( spieszczania )  w  trakcie  rozmowy  z  dzieckiem.
  • RODZICU  PAMIĘTAJ,  TWOJA  WYMOWA  JEST  WZORCEM  DO  NAŚLADOWANIA  PRZEZ  TWOJE  DZIECKO   !
  • ZWRACAJ  WIĘC  UWAGĘ  NA  TO,  JAK  SAM  MÓWISZ.
  • Nie  należy  gasić  naturalnej  skłonności  dziecka  do  mówienia  obojętnością, cierpką  uwagą,  lecz  słuchać  uważnie  wypowiedzi,  zadawać  dodatkowe  pytania,  co  przyczyni  się  do  korzystnego  rozwoju  mowy.
  • Wskazane  jest  częste  opowiadanie  dziecku:
      -   bajek,
      -   czytanie,
      -  oglądanie  wspólne  filmów,
      -  rozmawianie  na  ich  temat .
  • Zwracaj  się  do  dziecka  w  taki  sposób,  żeby  widziało  twoją  twarz,  będzie     wówczas  mogło  obserwować  i  naśladować  ruchy  narządów  artykulacyjnych.
  • Opisuj  słowami  co  robisz  przy  dziecku,  co  się  dzieje  wokół  niego.
  • Zwracaj  uwagę,  by  wypowiedzi  dziecka  były  dłuższe,  niż  jedno  słowo.
  • Rozszerzaj  jego  wypowiedź,  dodając  jakieś  słowa.
  • Zachęcaj  swoje  dziecko  do  mówienia.
  • Chwal  i  spraw,  aby  rozmowa  była  dla  dziecka  przyjemnością.
  • Obserwuj  sposób  oddychania  dziecka.
  • Powinno  oddychać  nosem.
  • Rysując  z  dzieckiem,  mów  co  kreślisz  -  nazywaj  poszczególne  etapy  rysowania.
  • Zachęcaj  dziecko  do  wypowiedzi  na  temat  rysunku.
                                   
                                          Profilaktyka  logopedyczna
 
  • Każdy  rodzic  powinien  mieć  świadomość,  że  do  wad  wymowy  oraz  wad   zgryzu  prowadzą :
      -      zbyt  długie  korzystanie  z  butelki,
      -      zbyt  długie  używanie  smoczka,
      -      nieużywanie  kubeczka  do  picia,
      -      zbyt  długie  miksowanie  pokarmów,
      -      szkodliwy  nawyk  ssania  palca.
 
  • Konsekwencje :
      -      trudności   ze  ssaniem,  żuciem,  połykaniem,
      -      nieumiejętność  żucia,  bądź  nadmierny  odruch  gryzienia,
      -      ograniczone  ruchy  języka,
      -      nagminne  otwarcie  ust  i  wysuwanie  języka,
      -      problemy  z   koordynacją  ruchową  języka  i  warg,
      -      zbyt  duża  wrażliwość  tylnej  części  języka  i  tylnej  ściany  gardła
            (  łatwe  dławienie  się,  odruch  wymiotny  lub  jego  brak ),
      -      nadmierne  ślinienie,  które  wynika  z  nieprawidłowego  napięcia 
             języka,  warg,  podniebienia,  policzków .
 
                                                                               Danuta  Czechowska
6.05
ODDZIAŁ   PRZEDSZKOLNY   I  ROCZNE   PRZYGOTOWANIE   PRZEDSZKOLNE   ( ,,0” )

 
Proponuję    ćwiczenia   do   wykonania   wspólnie  z  rodzicami   dla  dzieci   z  przedszkola  i  z  ,,0”;
https://learningapps.org/watch?v=00j604w5
- rodzic  wypowiada  wyraźnie , powoli   pojawiające  się  słowa  ,  dziecko  szuka  obrazka,
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
-  dziecko  ogląda  wspólnie  z  rodzicem,  powtarza  usłyszane  słowa.
 
                                                KLASA    I   i    II
Proponuję  ćwiczenia  do  wykonania   pod  okiem  rodziców ;
https://learningapps.org/watch?v=bhipcbdt
- wymawiamy – dobieramy  w  pary,
https://learningapps.org/watch?v=pbnrhteuc
- jaki  wyraz  powstanie ?
 
https://learningapps.org/watch?v=u4htri2a
-ćwiczymy   wypowiadanie   sylab .
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
- dziecko  ogląda  pod  okiem  rodziców , powtarza  usłyszane  słowa.
                                                                   
                                                                 Polecam   ćwiczenia
                                                                   Danuta  Czechowska

  23  kwietnia  
 do  wykonania  wspólnie  z  rodzicami.
 
,, Gdzie  słychać  ,,b” , gdzie  słychać  ,,p”.
 
 
do  wykonania  wspólnie  z  rodzicami.
,,Głoska  ,,r  “ - podział  wyrazów  na  4  kategorie.
,,Łączenie  obrazu  ze  słowami,  które  się  z  nim  kojarzą”,
 
  ,,Owoce  i  warzywa “.
 
                                                   Danuta  Czechowska

  15.04.2020 r  
                                 TERAPIA  LOGOPEDYCZNA
Zachęcam  do  ćwiczeń   ,,Buzi  i  języka’’  wcześniej  przeze mnie   zaproponowanych
około    5 - 10  minut  codziennie  -  wszystkie  grupy  wiekowe.
 
 ODZDZIAŁ  PRZEDSZKOLNY  I  ROCZNE  PRZYGOTOWANIE  PRZEDSZKOLNE  ( ,,0” ) - polecam
stronę:  https://learningapps.org/1792979   -  ,,Zwierzęta  i  ptaki  domowe  i  ich  głosy.”
Jest  tam  film  edukacyjny  ,,  U  dziadka  Lulka  na  wsi ” oraz  piosenka  i  gra .
(Ćwiczenia  do  wykonania  wspólnie  z  rodzicami.)
 
KLASA  I  i  II  -  Ćwiczenia  ,, Buzi  i  języka”    -  jak  wyżej.
Polecam  stronę :  https://learningapps.org?2245558  -  ,,  I  znowu  przyszła  wiosna” .
 Między  innymi  ,,,Wywiad  z  bocianem .”
(Ćwiczenia  do  wykonania  wspólnie  z  rodzicami.)
                                                         
                                                          Polecam
                                                Danuta  Czechowska

 


  8.03.                                TERAPIA  LOGOPEDYCZNA

 
                            Ćwiczenia, które  pozwolą  ładnie  mówić.
        Proszę    odwiedzić  stronę;   https://bit.ly/2QCkGz6
 Znajdują  się  tam  ćwiczenia  oddechowe,  ćwiczenia  języka, ćwiczenia  policzków, ćwiczenia  warg  i  ćwiczenia  żuchwy wraz  z  pokazem,  jak  ćwiczyć.
                                                                       Polecam
                                                            Danuta    Czechowska

W  związku  z  zajęciami  na  odległość  dzieci  z  oddziału  przedszkolnego, ,,O’’  i
 Uczniowie  kl.I-II,  którzy  objęci  są  terapią  logopedyczną  będą  otrzymywali  ćwiczenia , porady  i  konsultacje  za  pośrednictwem  poczty  elektronicznej  oraz  kontaktów  telefonicznych, jak  również  połączeń  WhatsApp.
Proszę  skorzystać  ze  strony:  www.mimowa.pl  oraz  stron   www.e-kolorowanki.pl  ,   www.dziecionline.pl ,  www.praceplastyczne.pl
Bardzo  ważną  rolę  w  rozwoju mowy  dziecka odgrywają  sprawne  paluszki  i  rączki .