Terapia logopedyczna

                                   TERAPIA   LOGOPEDYCZNA
                         Propozycja dla wszystkich dzieci ;
https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA     
,,Bezpieczne wakacje”.
 
https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM
,,Idziemy do zoo”.
 
PAMIĘTAJMY !  Efektywność ćwiczeń możliwa jest tylko poprzez wielokrotne powtarzanie.
Gimnastykę aparatu mowy rozpoczynamy od ćwiczeń najprostszych stopniowo zwiększając ich trudność. Na początku możemy wykorzystać naturalne sytuacje:
  • Po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek. To ćwiczenie mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka.
  • Po śniadaniu posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem w proszku i poprośmy, aby zlizał je dokładnie jak miś czy kotek.
  • Kiedy dziecko ziewa nie gańmy go, lecz poprośmy, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając usta.
  • Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze.
  • Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno.
  • Podczas rysowania poprośmy dziecko, aby narysowało językiem kółko (dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust).
  • Dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, żucie pokarmów a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
 
Ćwiczenia usprawniające wargi
  • Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które pękają przekłute palcami ).
  • Całuski - usta układamy w "ciup" i cmokamy posyłając do siebie buziaki.
  • Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
  • Zmęczony konik - parskanie wargami.
  • Podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.
  • Kto silniejszy? - napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę. Uwaga - dajmy dziecku szansę wygrania zawodów.
  • Rybka - powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby "zamknięte"
  • Świnka - wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki.
  • Wąsy - wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.
  • Drzwi do domu - buzia to domek krasnoludka, a wargi to drzwi do domku. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.
  • Straż pożarna - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o, i u, a u
  • Suszarka - utrzymywanie przy pomocy warg słomki, wciąganie powietrza nosem, wydychanie przez słomkę na dłoń (odczuwanie ciepłego powietrza).
  • Pojazdy - naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera.itp.
Ćwiczenia usprawniające język (pionizacja)
  • Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
  • Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp.
  • Zlizywanie Nutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
  • Konik jedzie na przejażdżkę - naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.
  • Karuzela - dzieci bardzo lubiš kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
  • Chomik - wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  • Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  • Żyrafa - ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
  • Słoń - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.
Ćwiczenia żuchwy
  • Zamykanie i otwieranie domku - szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
  • Grzebień - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
  • Krowa - naśladowanie przeżuwania.
  • Guma do żucia - żucie gumy lub naśladowanie.
Ćwiczenia podniebienia miękkiego
  • Zmęczony piesek - język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.
  • Chory krasnoludek - kaszlenie z językiem wysuniętym z ust.
  • Balonik - nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
  • Biedronka, parasol, sukienka itp. - przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki...
  • Śpioch - chrapanie na wdechu i wydechu.
  • Kukułka i kurka - wymawianie sylab:
ku - ko, ku -ko,
uku - oko, uku - oko,
kuku - koko, kuku - koko.
  • Chory krasnoludek - zabawa fabularyzowana
Krasnalek był chory i leżał w łóżeczku i przyszedł pan doktor
  • Jak się masz krasnalku?
Krasnalek kaprysi, ziewa, nie chce jeść, nie chce pić. Chyba się przeziębił:
  • Ziewa szeroko z opuszczoną nisko dolną szczęką: aaaaaaaaaa
  • Nie chce jeść i bardzo chudnie: wciąganie policzków
  • Kaszle: z wysuniętym na zewnątrz językiem
  • Chętnie ssie smoczek: naśladowanie odruchu ssania
  • Bardzo marudzi: mmmm (murmurando)
Wzywamy pogotowie, pogotowie jedzie: eo, eo, au, au, ay, ay, iu, iu,yu, yu
Pan doktor zaleca:
  • Płukanie gardełka (gulgotanie)
  • Połykanie pastylek (naśladowanie połykania)
  • Oglądanie gardła w lusterku (podczas wymawiania samogłosek)
Krasnalek zmęczony zabiegami ziewa (szeroko), ziewa i usypia:
  • Chrapie (na wdechu)
  • Chrapie (na wydechu)
Budzi się. Będzie brał inhalacje:
  • Zaciska na przemian dziurki nosa (w tym czasie oddycha wolną dziurką)
  • Wdycha powietrze nosem - wydycha ustami.
Krasnalek czuje się już lepiej - sprawdza czy gardło go jeszcze boli
Trzyma ręką gardło i wymawia sylaby (przy szeroko otwartych ustach):
ga go ge gu gy
ka ko ke ku ky
oko eke uku aku
ago ego ugu ogo
ga go ge gu gy
Zdrowy krasnoludek ma apetyt, zamyka usta i żuje coś smacznego (naśladowanie żucia).Po posiłku krasnal dostał czkawki:
Ap-ap, op-op, up-up, ep-ep, yp-yp, ip-ip.
Kiedy czkawka minęła postanowił pobawić się kolorowymi skrawkami papieru, które zdmuchiwał z blatu stołu. Papierki frunęły daleko, bo krasnal dmuchając na nie mówił: pa, po, pe, pi, pu, py (moment zwarcia przy p przedłużyć). Kiedy buzia mu się zmęczyła postanowił dmuchać na papierki przez nos.
 
                                                Polecam  ćwiczenia.
                        Życzę  wszystkim
               słonecznych,  pogodnych,
             bezpiecznych i roześmianych
                            wakacji.
                                                      Danuta  Czechowska
     

            TERAPIA   LOGOPEDYCZNA
                            
                                     ODDZIAŁ  PRZEDSZKOLNY 
                     ROCZNE  PRZYGOTOWANIE  PRZEDSZKOLNE  ( ,,O” )
   Zachęcam  i  proponuję  ćwiczenia  do  wspólnego wykonania  wraz  z  rodzicami.
https://www.youtube.com/watch?v=x7Wc4Rj22jl
,,Uczymy się części ciała”  - piosenka //Powtarzamy słowa, dźwięki  kilka  razy.//
https://www.youtube.com/watch?v=BfRo5O2dM-k
Nauka wymowy wyrazów i dźwięków.
https://www.youtube.com/watch?v=iTJJi8D0siY
Ćwiczenia logopedyczne.
https://learningapps.org/1561466
Wymawiaj głośno pojawiające się nazwy obrazków.
https://learningapps.com/1730385
Układamy wyrazy z literek.  ( dla ,,0”)
 
                                                KLASA  I  i  II
https://learningapps.org/1153096
https://learningapps.org/9586442
https://learningapps.org/1757180
https://learningapps.org/1776085
https://learningapps.org/10072109
https://learningapps.org/9984316
Proponuję również  ćwiczenia dla wszystkich dzieci ;
Ćwiczenia warg -  teksty do   naśladowania   głosów
 
Zwierzęce gadanie            
Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau, miau, miau
Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko, ko.
Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? Ku-ku-ryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Me, me, me.
Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? Mu, mu, mu.
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Be, be, be.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic! Przecież ryby nie mają głosu!
 
 
Co słychać na wsi ?            
Co słychać? Zależy - gdzie.
Na łące słychać: Kle, kle!
Na stawie: Kum, kum!
Na polu: Ku - ku, ku - ku!
Przed kurnikiem: Kukuryku!
Ko - ko - ko - ko - ko! - w kurniku.
Koło budy słychać: Hau, hau!
A na progu: Miau...
A co słychać w domu,
powiem nikomu!
 
Co kotek miał ?
Mały Jasio kotka przy kominku spotkał.
Ukłonił się kapeluszem.
Porozmawiać z kotkiem muszę:
  • Miał kotek siostrę?
  • Miau!
  • Miał kotek pazurki ostre?
  • Miau!
  • Miał kotek mamę i tatę?
  • Miau!
  • Miał kotek na grzbiecie łatę?
  • Miau!
I tak sobie przez godzinkę
rozmawiali przed kominkiem.
 
Dziadzio Mrok
Pada, pada deszcz.
Chlupu, chlupu, chlup.
Idzie dziadzio Mrok.
Tupu, tupu, tup.
Idzie dziadzio Mrok.
Człapu, człapu, człap.
Wyskoczyła noc,
Za połę go łap.
Zmyka dziadzio Mrok.
Tupu, tupu, tup.
A noc za nim brnie.
Chlupu, chlupu, chlup.
 
Odgłosy
Jedzie pociąg - fu, fu, fu
Trąbi trąbka - tru, tu, tu
A bębenek - bum, bum, bum
Na to żabki - kum, kum, kum
Konik człapie - człap, człap, człap
Woda z kranu - kap, kap, kap
Mucha bzyczy - bzy, bzy, bzy
A wąż syczy - ssssss
Baran beczy - be, be, be
A owieczki - me, me, me
 
Kukułka
Kukułka, jak to kukułki,
Chciała z kimś kukać do spółki.
Kot siedział na płocie.
  • Kukaj ze mną kocie!
Kot zamiauczał: miau - miau - miau!
Pies się w budzie zdrzemnął.
  • Kukaj piesku ze mną!
Pies zaszczekał: hau - hau - hau!
Martwi się kukułka:
  • Nikt nie chce zakukać...
Może i dla dzieci
To za trudna sztuka?
                                             
ODDZIAŁ  PRZEDSZKOLNY  I  ROCZNE  PRZYGOTOWANIE  PRZEDSZKOLNE  ( „0” )
    
  Propozycja   kolejnych   ćwiczeń  do  wykonania  wspólnie  z  rodzicami
                     dla   przedszkolaków  z grupy  3  i  4 – latków 
                                  oraz    5  i  6 – latków  z  ,,O” ;
https://learningapps.org/7257259
„ Odgłosy w domu ” – dopasuj dźwięk do odpowiedniego obrazka,
https://lerningapps.org/10209193
,, Rozpoznajemy dźwięki  wokół  nas ” – dopasuj  dźwięk do odpowiedniego obrazka,
https://learningapps.org/10738859
,,Szumi  czy  syczy ? ”
https://lerningapps.org/10355008
,, Koszyczki Rysia  i  Lucka”
 
Propozycja  kolejnych  ćwiczeń  do  wykonania  wspólnie  z  rodzicami
                              dla  uczniów  klasy  I  i  II
https://lerningapps.org/10740463
,, Zwierzątkowo ” – dopasuj  wyrazy  do  obrazka,
https://lerningapps.org/10962160
,, Domino  fonetyczne”
https://lerningapps.org/11558824
,,Posłuchaj – pogrupuj.”
https://learningapps.org/11928114
,,Zagadki logopedyczne”
https://lerningapps.org/11532972
Głoska ,,R” – zagadki logopedyczne



 
                                                                               Danuta  Czechowska
6.05
ODDZIAŁ   PRZEDSZKOLNY   I  ROCZNE   PRZYGOTOWANIE   PRZEDSZKOLNE   ( ,,0” )

 
Proponuję    ćwiczenia   do   wykonania   wspólnie  z  rodzicami   dla  dzieci   z  przedszkola  i  z  ,,0”;
https://learningapps.org/watch?v=00j604w5
- rodzic  wypowiada  wyraźnie , powoli   pojawiające  się  słowa  ,  dziecko  szuka  obrazka,
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
-  dziecko  ogląda  wspólnie  z  rodzicem,  powtarza  usłyszane  słowa.
 
                                                KLASA    I   i    II
Proponuję  ćwiczenia  do  wykonania   pod  okiem  rodziców ;
https://learningapps.org/watch?v=bhipcbdt
- wymawiamy – dobieramy  w  pary,
https://learningapps.org/watch?v=pbnrhteuc
- jaki  wyraz  powstanie ?
 
https://learningapps.org/watch?v=u4htri2a
-ćwiczymy   wypowiadanie   sylab .
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
- dziecko  ogląda  pod  okiem  rodziców , powtarza  usłyszane  słowa.
                                                                   
                                                                 Polecam   ćwiczenia
                                                                   Danuta  Czechowska

  23  kwietnia  
 do  wykonania  wspólnie  z  rodzicami.
 
,, Gdzie  słychać  ,,b” , gdzie  słychać  ,,p”.
 
 
do  wykonania  wspólnie  z  rodzicami.
,,Głoska  ,,r  “ - podział  wyrazów  na  4  kategorie.
,,Łączenie  obrazu  ze  słowami,  które  się  z  nim  kojarzą”,
 
  ,,Owoce  i  warzywa “.
 
                                                   Danuta  Czechowska

  15.04.2020 r  
                                 TERAPIA  LOGOPEDYCZNA
Zachęcam  do  ćwiczeń   ,,Buzi  i  języka’’  wcześniej  przeze mnie   zaproponowanych
około    5 - 10  minut  codziennie  -  wszystkie  grupy  wiekowe.
 
 ODZDZIAŁ  PRZEDSZKOLNY  I  ROCZNE  PRZYGOTOWANIE  PRZEDSZKOLNE  ( ,,0” ) - polecam
stronę:  https://learningapps.org/1792979   -  ,,Zwierzęta  i  ptaki  domowe  i  ich  głosy.”
Jest  tam  film  edukacyjny  ,,  U  dziadka  Lulka  na  wsi ” oraz  piosenka  i  gra .
(Ćwiczenia  do  wykonania  wspólnie  z  rodzicami.)
 
KLASA  I  i  II  -  Ćwiczenia  ,, Buzi  i  języka”    -  jak  wyżej.
Polecam  stronę :  https://learningapps.org?2245558  -  ,,  I  znowu  przyszła  wiosna” .
 Między  innymi  ,,,Wywiad  z  bocianem .”
(Ćwiczenia  do  wykonania  wspólnie  z  rodzicami.)
                                                         
                                                          Polecam
                                                Danuta  Czechowska

 
7  kwietnia  2020 
                                    Jak  wspomagać  rozwój  mowy  ?
 

  • Wypowiedzi  osób  z  najbliższego  otoczenia  powinny  być  poprawne.
  • Do  dziecka  należy  mówić  powoli ,  wyraźnie.
  • Należy  unikać  języka  dziecinnego  ( spieszczania )  w  trakcie  rozmowy  z  dzieckiem.
  • RODZICU  PAMIĘTAJ,  TWOJA  WYMOWA  JEST  WZORCEM  DO  NAŚLADOWANIA  PRZEZ  TWOJE  DZIECKO   !
  • ZWRACAJ  WIĘC  UWAGĘ  NA  TO,  JAK  SAM  MÓWISZ.
  • Nie  należy  gasić  naturalnej  skłonności  dziecka  do  mówienia  obojętnością, cierpką  uwagą,  lecz  słuchać  uważnie  wypowiedzi,  zadawać  dodatkowe  pytania,  co  przyczyni  się  do  korzystnego  rozwoju  mowy.
  • Wskazane  jest  częste  opowiadanie  dziecku:
      -   bajek,
      -   czytanie,
      -  oglądanie  wspólne  filmów,
      -  rozmawianie  na  ich  temat .

  • Zwracaj  się  do  dziecka  w  taki  sposób,  żeby  widziało  twoją  twarz,  będzie     wówczas  mogło  obserwować  i  naśladować  ruchy  narządów  artykulacyjnych.
  • Opisuj  słowami  co  robisz  przy  dziecku,  co  się  dzieje  wokół  niego.
  • Zwracaj  uwagę,  by  wypowiedzi  dziecka  były  dłuższe,  niż  jedno  słowo.
  • Rozszerzaj  jego  wypowiedź,  dodając  jakieś  słowa.
  • Zachęcaj  swoje  dziecko  do  mówienia.
  • Chwal  i  spraw,  aby  rozmowa  była  dla  dziecka  przyjemnością.
  • Obserwuj  sposób  oddychania  dziecka.
  • Powinno  oddychać  nosem.
  • Rysując  z  dzieckiem,  mów  co  kreślisz  -  nazywaj  poszczególne  etapy  rysowania.
  • Zachęcaj  dziecko  do  wypowiedzi  na  temat  rysunku.
                                   
                                          Profilaktyka  logopedyczna
 

  • Każdy  rodzic  powinien  mieć  świadomość,  że  do  wad  wymowy  oraz  wad   zgryzu  prowadzą :
      -      zbyt  długie  korzystanie  z  butelki,
      -      zbyt  długie  używanie  smoczka,
      -      nieużywanie  kubeczka  do  picia,
      -      zbyt  długie  miksowanie  pokarmów,
      -      szkodliwy  nawyk  ssania  palca.
 

  •    trudności   ze  ssaniem,  żuciem,  połykaniem,
          -      nieumiejętność  żucia,  bądź  nadmierny  odruch  gryzienia,
          -      ograniczone  ruchy  języka,
          -      nagminne  otwarcie  ust  i  wysuwanie  języka,
          -      proKonsekwencje :
      -   blemy  z   koordynacją  ruchową  języka  i  warg,
      -      zbyt  duża  wrażliwość  tylnej  części  języka  i  tylnej  ściany  gardła
            (  łatwe  dławienie  się,  odruch  wymiotny  lub  jego  brak ),
      -      nadmierne  ślinienie,  które  wynika  z  nieprawidłowego  napięcia 
             języka,  warg,  podniebienia,  policzków .

  8.03.                                TERAPIA  LOGOPEDYCZNA
 
                            Ćwiczenia, które  pozwolą  ładnie  mówić.
        Proszę    odwiedzić  stronę;   https://bit.ly/2QCkGz6
 Znajdują  się  tam  ćwiczenia  oddechowe,  ćwiczenia  języka, ćwiczenia  policzków, ćwiczenia  warg  i  ćwiczenia  żuchwy wraz  z  pokazem,  jak  ćwiczyć.
                                                                       Polecam
                                                            Danuta    Czechowska

W  związku  z  zajęciami  na  odległość  dzieci  z  oddziału  przedszkolnego, ,,O’’  i
 Uczniowie  kl.I-II,  którzy  objęci  są  terapią  logopedyczną  będą  otrzymywali  ćwiczenia , porady  i  konsultacje  za  pośrednictwem  poczty  elektronicznej  oraz  kontaktów  telefonicznych, jak  również  połączeń  WhatsApp.
Proszę  skorzystać  ze  strony:  www.mimowa.pl  oraz  stron   www.e-kolorowanki.pl  ,   www.dziecionline.pl ,  www.praceplastyczne.pl
Bardzo  ważną  rolę  w  rozwoju mowy  dziecka odgrywają  sprawne  paluszki  i  rączki .